Neem vrijblijvend contact met ons op: +31 (0) 24 645 00 66

Autogeen in praktijk

Autogeen in praktijk

Van problemen kunnen we het meeste leren, daarom neem we je mee naar één van onze praktijkvoorbeelden. Tijdens het bezoeken van een van onze klanten, kwamen we een serieus probleem met de reduceerventielen tegen. De basis van de autogeen techniek!

Lasfouten

Regelmatig komen wij over de vloer bij onze klanten. We willen graag weten wat er onder onze klanten leeft en helpen en adviseren dan waar nodig. Deze klant liet zien dat er een bepaald onderdeel met elektroden moest worden gelast, omdat het lassen met MIG/MAG terugkerende lasfouten met zich mee brachten.

Onderzoek naar lasfouten

Wij als echte lastechneuten en lasfanaten, vinden dit natuurlijk een interessante uitdaging! We gaven aan dat we er graag in zouden willen duiken, mits ze dat goed vonden. Dat wilden ze natuurlijk maar al te graag, want het had hen al aardig wat geld en energie gekost en het probleem was nog steeds niet opgelost.

Factoren van lasfouten onderzoeken

Het probleem kon hem in meerdere factoren zitten: Zit het in de draad, in het gas, of misschien in het materiaal? Dit moeten we eerst uitzoek, want dat weten we nu nog niet. Daarom zijn we met enkele proefstukken naar de zaak gegaan en hebben we proeflassen gemaakt. Het werd al snel duidelijk dat het niet de meest eenvoudige laswerk was, maar met een aantal aanpassingen ging het redelijk goed.

Advies tegen lasfouten

Als advies kwam naar voren om een stabielere lasdraad te gebruiken en we hebben geëxperimenteerd met het gasmengsel. Toch bleven er in de productie lasfouten ontstaan. Dit is een duidelijk signaal dat het probleem hem niet zit in de bovenstaande punten. Om die reden was het tijd om ter plaatsen te gaan om het probleem te kunnen ontdekken.

De ontdekking van het probleem

Na het uitgebreide onderzoek bleek dat door het gebruik van lange tussenpakketten tussen stroombron en draadaanvoerkast,  de druk in het tussenpakket te hoog werd. Bij het starten hoor je een gasvoorstroom. Deze is noodzakelijk voor een goede werking, maar hij mag niet te hoog zijn. Wandreduceerventielen van een andere kwaliteit zorgde er voor dat dit probleem gereduceerd werd zoals het hoort. Daarmee wat het gasverbruik terug gebracht en de kwaliteitsproblemen op gelost.

Reduceerventielen

Zo zie je maar dat het soms moeilijk zoeken is naar de werkelijke oorzaak van een lasprobleem maar dat je wel alle facetten moet afstemmen op de juiste kwaliteit. Na het proefdraaien van enkele weken, hebben we de voordruk kunnen verlagen en een groot deel van de wandreduceerventielen vervangen.

Lassen is een mooi vak!

Hierdoor waren niet alleen de lasfouten opgelost, maar ook de laskosten op jaarbasis gereduceerd. Bovendien waren de lassers op de werkvloer weer zeer tevreden en werd dus ook het aantal klachten enorm gereduceerd. Want zeg nu zelf lassen is een mooi vak als het lekker loopt.