Neem vrijblijvend contact met ons op: +31 (0) 24 645 00 66

Verandering van lastoorts – Caterpillar

Wie bepaalt met welk merk lastoorts en apparaat een lasser werkt? Is de de bedrijfsleiding? De afdeling inkoop? De lastechnicus? Of de lasbaas? Speelt de persoonlijke voorkeur van de lasser daarbij een rol? En hoe staat het met de merkentrouwheid in de Lastechniek? We bekijken dit alles eens aan de hand van een praktijkvoorbeeld.

lastoorts caterpillar

Merkentrouw in de lastechniek

Voor leveranciers van lasapparatuur en lastoebehoren is het van belang om te weten op welke manier de keuze voor een bepaald merk tot stand komt. En heeft een klant eenmaal gekozen voor een bepaald merk, dan is het zaak ervoor te zorgen dat hij dit merk trouw blijft.

– Merkentrouw is het verschijnsel, dat een consument, al dan niet door inspanningen van de producent, in zulke mate een voorkeur voor een merk ontwikkelt, dat hij trouw is aan dit merk en derhalve geen andere merken koopt of gebruikt – Aldus de definitie volgens Wikipedia.

Op de lasafdeling van Caterpillar Work Tools B.V. in ’s-Hertogenbosch werd al jaren gewerkt met een bepaald merk lastoorts. Er was zonder meer sprake van merkentrouw. Dit artikel beschrijft hoe het bedrijf ruim anderhalf jaar geleden toch de overstap maakte naar een ander merk toorts en hoe deze omschakeling tot stand kwam.

Zwaar laswerk

Bij Caterpillar Work Tools B.V. wordt veel zwaar en langdurig laswerk verricht. Het bedrijf produceert voorzetstukken, zoals graafbakken, grijpers, scharen en crushers voor graafmachines die worden ingezet in de weg- en waterbouw en de mijnbouw. Deze fabricage vraagt om lasapparatuur, lastoorts en materialen die onder andere goed bestand zijn tegen een hoge inschakelduur. De lastoortsen die men al jaren gebruikte, bleken veel reparatie nodig te hebben. Peter Boeijen, directeur van Lastraga/Cryogas, komt sinds jaar en dag als adviseur en leverancier van lastechnische producten bij Caterpillar over de vloer.

Telkens als ik hier kwam, zag ik een enorme box met lastoortsen die gerepareerd moesten worden. Ik begreep dat de reparatiekosten steeds verder toenamen en dat de toortsen ook na reparatie vaak niet goed functioneerden. Bovendien werden er massa’s slijtonderdelen verbruikt.”

binzel-lastoorts

Weerstand voor verandering in lastoortsen

Het lag voor de hand om te onderzoeken of het anders kon, maar het introduceren van een verandering in de vorm van een ander merk lastoorts stuitte op weerstand. Jan Schapendonk, medewerker Technische Dienst, en al tien jaar werkzaam bij Caterpillar, weet daar alles van:

“De oude kern van lassers wilde geen verandering. Lassers en lassersbaas waren het met de afdeling inkoop goed met elkaar eens. Lassers zijn conservatief. Als je al twintig jaar een bepaald type toorts gebruikt, moet je al met een hele verbetering komen om mensen te overtuigen.”

Er kwam verandering in het inkoopbeleid toen Gert-Jan Leeijen in 2008 als Hoofd Technische Dienst werd aangesteld en in gesprek ging met Peter Boeijen en Piet van der Horst, adviseur namens Binzel Benelux.

Gerrit-Jan Leeijen: “De afdeling inkoop bepaalde voorheen in grote lijnen wat er ingekocht werd. Als er een dealer kwam, werd vooral gekeken naar de aanschafprijs. Maar uit een proef die we in het bedrijf gedaan hebben, bleek dat een duurdere toorts zichzelf al snel terugverdiende doordat er bespaard kon worden op reparatiekosten en slijtonderdelen.”

Peter Boeijen: “Minstens zo belangrijk als de kostenplaats is dat de lasser op de werkvloer er ook voor gaat en de nieuwe toorts accepteert. En ook de technische dienst moet er ervaring mee hebben.”

Twee weken op proef

Besloten werd om twee handlastoortsen gedurende twee weken op proef te laten gebruiken door de lassers. Maar niet nadat er de nodige instructies waren gegeven en onder de voorwaarde dat er uitsluitend originele slijtonderdelen gebruikt zouden worden.

Peter Boeijen:“Twee lastoortsen, tien contacttipjes en twee gasmondstukken, meer lieten we niet achter. Een week later bleek dat er pas vier contacttips vervangen waren. Dat was het moment waarop we wisten dat het goed zat, want voorheen gingen er veel meer slijtonderdelen doorheen.”

Piet van der Horst:“We hebben van tevoren duidelijk uitgelegd hoe om te gaan met de toorts en de slijtonderdelen. Dat heeft ook meegespeeld om de proef tot een succes te maken. Alleen zeggen dat een bepaalde toorts de beste is, helpt niet. Je moet informatie meegeven die belangrijk is voor de lasser en voor de technische man, dan kom je verder.”

Dat de proef met de nieuwe lastoortsen slaagde, is mede te danken aan de begeleiding door Peter Boeijen en de terugkoppeling naar de mensen van Abicor Binzel.

Piet Van der Horst: “Al snel kwam bijvoorbeeld naar voren dat er voor het lassen van grotere lengtes bij Caterpillar behoefte was aan een toorts met een langere zwanenhals. Die aanpassing is toen door ons gemaakt.”

Honderden meters laswerk

Er is een enorme verscheidenheid aan lastoortsen op de markt, van veel verschillende merken. Hoe bepaal je daarin de juiste keuze?

Peter Boeijen legt uit“Vergelijk het maar met het kiezen van een auto. Je moet je eerst afvragen: waar ga je hem voor gebruiken? Als je hem vooral nodig hebt om er boodschappen mee te doen, koop je natuurlijk geen dure Rolls Royce. En als je vooral snelheid wilt maken, koop je geen mooie toerauto. Voor lastoortsen geldt eigenlijk hetzelfde: er zijn vele typen toortsen op de markt, maar ze hebben allemaal hun eigen toepassingsgebied. Je moet dus kijken waarvoor de toorts wordt ingezet en hoe hij wordt ingezet.”

Bij Caterpillar wordt vooral gevraagd om zwaar productiewerk.

“Het gaat om honderden meters laswerk, waarbij er maandelijks tonnen lasdraad worden verbruikt. Er wordt niet af en toe een paar minuten gelast, maar telkens 15, 20 minuten achter elkaar, met korte rustperiodes van 5 minuten. De toorts moet bestand zijn tegen deze hoge inschakelduur; een goede koeling is dus belangrijk.”

Van der Horst: “We hadden bij de introductie van de nieuwe lastoorts in dit bedrijf een beetje het geluk dat we onze toortsen net hadden aangepast. De koeling was verbeterd en we hadden de contacttiphouder aangepast, waardoor een hogere belastbaarheid en langere standtijd gerealiseerd konden worden.”

Aanzienlijke kostenbesparing in reparaties lastoortsen

De introductie van de nieuwe lastoorts is ongeveer anderhalf jaar geleden in gang gezet. Inmiddels heeft Caterpillar op bijna alle lasmachines de oude lastoortsen vervangen. Hoewel de nieuwe lastoortsen en ook de bijbehorende slijtonderdelen ten opzichte van het vorige merk duurder zijn in aanschaf, heeft de overgang uiteindelijk toch geleid tot een aanzienlijke kostenbesparing voor het bedrijf.

Jan Schapendonk: “Vooral de slijtonderdelen gaan veel langer mee. Dat lijken kleine onnozele dingen, maar daar gaat misschien nog meer geld in om dan in de toortsen zelf. Die slijtonderdelen werden hier vroeger met bergen verspeeld.”

Maar ook de reparatiekosten zijn drastisch omlaag gegaan. Dat komt niet alleen doordat er veel minder vaak defecten zijn; ook de manier waarop de lassers met de nieuwe toortsen omgaan is verbeterd.

Jan Schapendonk:“Vroeger kwamen er maandelijks 30 tot 40 defecte toortsen in de reparatiebak, zonder dat bekend was wat er precies mis mee was. Nu moet de lasser bij het inleveren van een defecte toorts vertellen wat er aan de hand is. Als je weet om welke storing het gaat, kun je deze sneller verhelpen. De reparaties kunnen we bij deze toortsen zelf uitvoeren; dat hoeft niet meer door een extern bedrijf gedaan te worden.”

Aangenamer werken Al snel bleek de ervaring van de lassers op de werkvloer ook goed, zoals het gevoel in de hand en het gewicht van de toorts.

Gerrit-Jan Leeijen is tevreden:“Het is belangrijk dat de lasser op de werkvloer de toorts ook echt accepteert. Doordat de lassers nu minder vaak geconfronteerd worden met defect materiaal is er minder irritatie, het werk is plezieriger geworden en de productiviteit is verbeterd.”

Benieuwd hoe u kosten kunt gaan besparen? Laat ons mee denken!

Neem contact met ons op!

Relevante producten

MIG/MAG LASTOORTSEN

Abicor Binzel MIG/MAG lastoorts

MB EVO PRO - Luchtgekoeld of Watergekoeld
Bekijk in de webshop
Gasmondstukken mig/mag lassen

Binzel Gasmondstukken

Alle varianten MIG/MAG lassen
Bekijk in de webshop
contacttip MIG/MAG lassen

Binzel Contacttip

Alle varianten - MIG/MAG lassen
Bekijk in de webshop
mig/mag slijtonderdelen koffer

Slijtonderdelen koffer

MIG/MAG Binzel onderdelen
Bekijk in de webshop