Neem vrijblijvend contact met ons op: +31 (0) 24 645 00 66

Richtlijnen voor het onderhoud van lastoortsen

Op onze afdeling reparaties komen wij ontzettend veel verschillende technische mankementen tegen in de lastoortsen. De levensduur van een lastoorts valt of staat met het onderhoud. En dan niet alleen onderhoud aan de toorts zelf, maar ook aan de slijtonderdelen.

Gesmolten spiraal

Op bovenstaande afbeelding is heel veel te zien, onder andere dat de spiraal is gesmolten. Dit is veroorzaakt doordat er geen goede stroomoverdracht heft plaats gevonden. De reden dat er geen goede stroomoverdracht heeft plaats gevonden kan zijn omdat de contacttip niet op de juiste manier is gemonteerd, waardoor de hitte voor overbelasting heeft gezorgd. Maar het kan ook komen door een te grote of uitgesleten boring van de contacttip.

Je kunt dit alles dus voorkomen door de contacttip er goed op vast te zetten en door de juiste contacttip te gebruiken.

Contacttip zwart geblakerd

Wanneer een contacttip niet goed vastgedraaid zit, kun je bovenstaande storingen tegenkomen. Als de contacttip niet goed zit vastgedraaid, raakt deze oververhit. Daarnaast heb je dan last van energie verlies en een korte stand tijd.

Storingen aan het laspistool voorkomen

Om storingen te voorkomen geven wij je een aantal tips die je alvorens het lassen even zou moeten nalopen en eventueel jezelf moet afvragen:

  • Controleer eerst of de liner goed is aangesloten op de contacttip. Houd er rekening mee dat er na het aansluiten 5 mm over lengte aanwezig moet zijn.
  • Voorkom slecht onderhoud aan gasmondstukken en vervang deze tijdig!
  • Houd er ook rekening mee dat een zwanenhals geen hamer is, je wilt niet weten wat er soms allemaal met een zwanenhals gebeurt.
  • Om een goede draaddoorvoer te waarborgen, doe je er goed aan om regelmatig de liner door te blazen.
  • Controleer of de invoernippels juist zijn gepositioneerd.
  • Zorg er voor dat je de juiste wielen en groef gebruikt voor de draaddiameter.
  • Controleer of de druk op de wielen niet te hoog staat.
  • En ten slotte test altijd de hoeveelheid ga op het gasmondstuk.

Heb je zelf nog aanvullende tips? Of wil je juist een ervaring met ons delen? Dan kan dat hieronder in het commentaar. Heeft u advies nodig dan kunt u zich altijd tot ons wenden.