Neem vrijblijvend contact met ons op: +31 (0) 24 645 00 66

Slijtonderdelen | Hoe verminder je slijtage?

Vorige week is de nieuwe maand aangebroken en daarmee ook een nieuw onderwerp. Deze herfstmaand gaan wij het hebben over lastoebehoren en slijtonderdelen. Dat is een heel breed onderwerp, maar ik zal mij in dit artikel beperken tot de slijtonderdelen van de Mig/Mag en Tig toortsen.

Wat zijn slijtonderdelen?

Het woord zegt het al “slijtonderdelen”, onderdelen die door gebruik aan slijtage onderhevig zijn en regelmatig vervangen dienen te worden.

Waarom slijten sommige onderdelen sneller dan anderen?

Het begint eigenlijk al met de keuze voor de juiste lastoorts welke we gaan inzetten voor de werkzaamheden die we willen gaan uitvoeren. Dat geldt zowel voor het mig/mag lassen als voor het tig lassen. Wij kunnen u altijd helpen om de juiste keuze hierin te maken.

Slijtage is afhankelijk van het werkgebied waar de onderdelen ingezet worden, zoals bij het lassen, daar hebben we constant te maken met:

  • flinke temperatuur wisselingen;
  • spatten tijdens het lassen, ( mig/mag);
  • vastplakken wolframelektrode ( tig);

Door het inzetten van de juiste onderdelen bij de uit te voeren werkzaamheden kan de levensduur van onze slijtonderdelen behoorlijk verlengd worden. Dat is de reden waarom de keuze aan onderdelen zo uitgebreid is. En wat nog veel belangrijker is, de fabrikant heeft deze onderdelen ontwikkeld en getest onder bepaalde omstandigheden waardoor we eigenlijk voor alle soorten van laswerk de passende onderdelen kunnen inzetten.

Elk laswerk zijn eigen passende onderdelen

  • gasverdelers waarbij de gaten zo gemaakt zijn dat ik een optimale gasstroom krijg;
  • kontakttips met een gladde binnenkant om een optimale stroomoverdracht te krijgen;
  • samenstelling van bepaalde onderdelen om een optimale standtijd te verkrijgen.

Uiteraard hebben we het dan over het gebruiken van “originele” onderdelen, deze zijn door de fabrikant zo ontwikkeld en samengesteld dat ze optimale resultaten brengen als ze op de juiste manier worden ingezet. Hier gaat dus ook de bekende kreet: “GOEDKOOP IS DUURKOOP” weer helemaal op.

Even enkele praktijkvoorbeelden:

  • De contacttip heeft als doel de lasstroom over te brengen op de lasdraad, dus is het van belang dat het contact oppervlak zo groot mogelijk is. Dus als we een tip gebruiken welke een grotere boring heeft dan de diameter van de lasdraad die we gebruiken dan zal de stroomoverdracht slecht zijn waardoor de slijtage onnodig hoog is.
  • Ook bij imitatie contacttips zien we een hoge slijtage, dit komt door een ruwe binnenkant waardoor de stroomoverdracht niet goed is.
  • Wat we ook vaak zien is dat ons gasmondstuk helemaal dicht zit met lasspatten, de klacht die we dan horen is dat er porositeit in de las te zien is. De reden hiervoor is dat de gasstroom gehinderd wordt en dat geeft die porositeit.
  • Bij tigtoortsen krijgen we vaak te horen dat de wolframelectrode niet meer klemt of dat de wolframelektrode niet meer los gaat. Hier is vaak de spantang het probleem. Deze is van koper en dat heeft de eigenschap zacht te worden bij warmte. Gevolg is dat de spantang door het vastdraaien in de spantanghouder kan vervormen.

Hoe verminder je de slijtage van slijtonderdelen?

Er zijn nog talloze praktijksituaties die we hier zouden kunnen bespreken maar we hebben hiervoor een hele mooie Toolbox welke we bij u in het bedrijf zouden kunnen houden. We hebben er een die gaat over mig/mag toortsen en ook een die gaat over tig toortsen.

Er zijn diverse middelen te krijgen waar ik de standtijd van bepaalde onderdelen mee kan verlengen. Zo kennen we de pistolen spray en de düs-o-fix pasta voor de toorts. Zaak is natuurlijk wel om de pistolenspray alleen bij watergekoelde toortsen te gebruiken en de pasta bij luchtgekoelde.

Soms is het verstandig om slijtonderdelen als setje te vervangen, bijvoorbeeld spantang samen met de spantanghouder bij de tig toortsen. Het liefst zouden we natuurlijk hebben dat we geen onderdelen hoeven te vervangen, maar dat is helaas niet zo eenvoudig. Daarom is het belangrijk om de onderdelen tijdig te vervangen. En dat moment is lastig te bepalen, maar feit is dat als we een storing krijgen dan zijn we in ieder geval te laat!

Meer informatie over het gebruik van het juiste materiaal?

Mocht u vragen hebben over dit onderwerp, interesse hebben in de Toolboxen of advies wensen over inzetten juiste lastoortsen en slijtdelen dan neem gerust contact met ons op.